Pierwsze pójście dziecka do szkoły to bardzo ważny moment zarówno dla niego, jak i rodziców. Warto przejście przez szkolny próg zrobić wspólnie, gdyż pierwsze wrażenie na temat szkoły, które zrodzi się w głowie dziecka, może mieć znaczący wpływ na jego stosunek do edukacji na przyszłe lata. Przed naszym dzieckiem, które rozpoczyna nowy etap w swoim życiu, wiele lat nauki, dlatego rolą rodzica jest na tym początkowym etapie możliwie jak najlepiej przedstawiać szkołę. Warto opowiedzieć dziecku o swoich pierwszych dniach w szkole (oczywiście pozytywnych!) Należy zwrócić przede wszystkim uwagę, czy dziecko posiada dojrzałość do integracji, którą miałby określić zarówno rodzic, nauczyciel z przedszkola, jak i psycholog dziecięcy.
[JAK ROZPOZNAĆ, CZY DZIECKO JEST GOTOWE?
- Dojrzałość psychiczna
Psychiczna świadomość obejmuje wiele różnych aspektów, m.in. pamięć, czyli zakres w którym dziecko jest w stanie świadomie zapamiętywać niektóre pojęcia. Zależy to od koncentracji, która u pierwszaka powinna być na najwyższym poziomie. Przejście na najwyższy poziom u dziecka powinno się objawiać przez dążenie do logicznego myślenia. Dzięki logicznej dedukcji, którą stopniowo dziecko przejawia, będzie mu łatwiej dostosować się do szkolnych wymagań. Dojrzałość psychiczna obejmuje również etap rozwoju mowy, ale przede wszystkim rozwoju wynikającego z koncentracji poświęconej danemu zadaniu, pracy (na przykład przy rozwiązywaniu zagadki, rebusu).
- Dojrzałość społeczna
W istocie jest to zdolność dziecka do odłączenia od rodziców na dłuższy czas. Czy Twój przedszkolak jest w stanie wytrzymać w dłuższej sytuacji bez Twojej obecności? Dziecko musi być przygotowane do pójścia do szkoły pod względem emocjonalnym oraz zdolności do współpracy w grupie z rówieśnikami. Kwestia emocjonalna, to przede wszystkim wyzbycie się przedszkolnego egocentryzmu, który jest charakterystyczny dla najmłodszych dzieci. Osiągnięcie równowagi emocjonalnej jest w zasadzie najważniejszym aspektem dla pretendenta do pierwszej klasy szkoły podstawowej.
- Dojrzałość fizyczna
Dobry stan zdrowia dziecka to silny układ odpornościowy, który nie podlega częstym chorobom. Nikt chyba nie lubi omijać lekcji ze względu na chorobę, a potem w domu je odrabiać. Ma to nie tylko negatywny wpływ na samo dziecko, ale i na relację między rówieśnikami. Dojrzałość fizyczna jest również związana z prawidłową postawą dziecka. Jeśli syn lub córka jest mniejszego wzrostu lub ma drobną postawę ciała, może później odczuwać niedogodności ze strony rówieśników. Należy pamiętać również o odpowiednim dostosowaniu przyborów szkolnych do indywidualnej postawy dziecka – wybierając plecak szkolny zwróćmy uwagę na jego konstrukcję – czy jest stabilna, czy plecak posiada stelaż aluminiowy, podwójną regulację szelek, pas piersiowy (szczególnie przydatny, kiedy dziecko ma wąskie ramiona – pas zepnie szelki i nie będą opadać z ramion).
CZY SZEŚCIOLATEK NIE JEST ZA MAŁY NA PIERWSZĄ KLASĘ?
W wieku sześciu lat powinno mieć wystarczająco rozwiniętą dojrzałość psychiczną, społeczną i fizyczną. Ważne jest indywidualne podejście, ponieważ w rzeczywistości nie zawsze udaje się przygotować małego przedszkolaka do tak ważnego kroku, jak pójście do szkoły. Bywa również tak, że nawet i pięciolatków rodzice posyłają do szkoły- nauczycielki w przedszkolu chwalą dziecko, co powoduje, że rodzice zaczynają myśleć o wcześniejszym posłaniu go do szkoły, aby w przedszkolu potencjał dziecka się nie marnował. Nie jest to jednak do końca rezolutne rozwiązanie – badania wykazały, że nawet utalentowany pięciolatek może mieć gorsze oceny, niż uczeń sześcioletni z niższym IQ. Między sześciolatkiem, a pięciolatkiem stale istnieje różnica jednego roku, która mimo, że jest niewielka to i tak daje się we znaki. Należy stale pamiętać, aby nie narażać dziecka na negatywne doświadczenia w szkole. Czas, kiedy dziecko przystępuje do pierwszej klasy, jest jednym z najbardziej ważnych i zapamiętanych chwil z dzieciństwa.